Parlem de literatura valenciana que,
com ha dit Urbà Lozano en la revista
Saó, tot i la manca de lectors ―cosa essencial, d’altra banda, però no ens posem pessimistes ara― goja de bona salut i de variada i calenta producció. I açò de calenta ho dic per a recordar-vos que hi ha una cosa que es diu
literatura eròtica, que també es conrea en valencià (si es promoguera este gènere, ¿pujarien eixos índexs de lectura?). En fi, tot això ve al cas que divendres passat tingué lloc el lliurament del
17é Premi de Literatura Eròtica de la Vall d’Albaida. La novel·la guanyadora es diu
Somniant amb Aleixa, l’han escrita Francesc Mompó i Mercè Climent, a dos mans, i vorà la llum d’ací a uns mesos en Edicions Bromera.
La novel·la eròtica guanyadora de 2009, acabadeta d’eixir del forn
Però ara, per coses de la vida, m’ha caigut a les mans la novel·la guanyadora de l’any passat, que acaba de ser publicada.
Sara, la dona sense atributs, de l’alcoià
Carles Cortés, és una novel·la interessant que conta la història d’una dona soltera entrada en la cinquantena, que amb el precedent d’una relació sentimental fallida ―violenta― i després d’un període de, digam,
sequera sexual, decidix apagar el seu foc encara roent, satisfer el seu desig de sentir-se dona, amb els servicis d’un gigoló que podria ser el seu fill. El resultat, al principi, és per a ella un bàlsem. Però hi ha gat amagat, perquè ell, Gabriel, no és de fiar. És de fet, molt perillós, un paràsit, un personatge atractiu i enxisador, però alhora ple de traumes que fan que arrossegue a la perdició tota dona ―dona major― que té al seu voltant. ¿Se’n sortirà, Sara?
A banda de per la història en si, m’ha paregut original per com està plantejada; està escrita en segona persona, ço és, el narrador parla al personatge de tu. Millor dit als personatges, puix en cada capítol s’adopta una perspectiva: la del Marc, el millor amic de Sara ―i antic amant―, la de Xavi, l’actual parella del Marc, la de Remei ―una altra dona presa pels fils de Gabriel―, la del mateix Gabriel…
Ha sigut interessant ficar-se en el cap d’una dona d’eixa edat, en les seues enrònies afectives i sexuals. Me pregunte com s’ho ha fet l’autor, que és home i és jove, per a atacar el món femení, el del personatge de Sara, cisellat amb cançons d’Édith Piaf i pel·lícules de Warren Beatty.
El text té fragments susceptibles de ferir sensibilitats, ja no per les escenes sòrdides ―que també, perquè n’hi ha a dojo― sinó perquè s’ha encabit el personatge de Sara en un
tipus concret de dona, en una generació que buscava l’alliberament polític i sexual, però que pareix que ha fallat en alguna cosa. Però això ja ho esbrinareu i m’ho contareu.
Ací podeu llegir-ne un fragment.
(Redacció modificada en octubre de 2024)