divendres, 3 de setembre del 2010

La paraula de la setmana: «curro»



Rick Allen, bateria del grup de hard rock Def Leppard, es quedà curro en un accident de trànsit, però ho superà i no deixà de tocar.

¿Què és un curro? Hui dia, tant si feu la pregunta a un paleta, a un llicenciat universitari o a un (fins ara) professor interí, possiblement els tres vos contesten el mateix: Justament el que estic buscant! (Bé, algun despistat nostàlgic potser vos parle d’una mascota). Però si demaneu, per exemple, a una persona major, vos dirà que un curro, en valencià, és una persona mancada d’una mà o d’un braç, o algú que a causa defecte físic no pot fer servir un d’aquests membres.

Jo, quan pense en persones manques o curres, solc recordar-me d’un vell del poble on estiuejava de menut. Sempre s’asseia al carrer, vora la porta del quiosc de la seua família. Des de la seua cadira plegable, a la fresca, mirava passar la gent. Quan jo anava a comprar llepolies o revistes no podia evitar fixar-me en el plec de la camisa i en seu braç absent (També, si he de ser franc, en els pèls negres que li eixien de les orelles i del nas). El curret del quiosc ―el diminutiu tracta de dissoldre possibles ofenses, com quan diem el moret― va perdre el braç en la guerra. O almenys això és el que a mi m’agradava pensar.

1 comentari:

Francesc Vera ha dit...

I al meu poble, quan jo era menut, per bous sempre duien una vaca curra, a la qual li mancava una de les banyes.